Saturday, November 15, 2008

Nasihat bila gunakan internet au konputer au games etc

1. Bertenang.
2. Pastikan kita berdoa dahulu agar kita mendapat menafaat dari benda yang kita gunakan ini, doa agar kita terpelihara dari keburukannya.
3. Ambil sehelai kertas dan tuliskan tujuan kita kali ini. Apa yang kita cari sebenarnya. Lain-lain hal yang terlintas dalam kepala kita atau yang dilihat oleh mata kita maka kita tulis kan juga tetapi pastikan kita hanya buat apa yang dirancang terdahulu. Sekiranya ada masa barulah kita buat benda-benda lain tu.
4. Elok kita tetapkan masa untuk mission kita supaya kita tak use too much time, but if we have suficient time for other things ok lah. For a start, try limit the time to 20 minutes, after 20 min reconsider if you need more time to continue or you consider ask for help incase what you looking for is not found. Yang pastinya kita mesti guna cara ini untuk control diri kita.
5. Setelah selesai misi kita, maka ucapkan alhamdulillah, doa agar mendapat barokah dari misi kita kali ini, dan istighfar banyak-banyak manalah tau kita telah buat maksiat, melihat yang haram etc.

Semuga kamu semua akan terus berjaya, cemerlang setiap hari selamanya.
Tkasih. Abah. Wassalam.

No comments:

Pesanan sepanjang masa, di mana jua.